Důstojné místo posledního rozloučení

Důstojné místo posledního rozloučení

Autor: stoadmin
8. 1. 2019
Pro pohřební službu Velatorio de Jove postavili architekti Alfredo Estebanez Garcia a Eduardo Garcia Diaz v Gijonu ve Španělsku jednoduché, ale důstojné místo posledního rozloučení. To je navrženo zcela v duchu tradičního domácího rozloučení se zesnulým. Je to nabídka pro pozůstalé, aby se s nebožtíkem rozloučili potichu, nebo s pohřebním obřadem. Realizace specifických požadavků na stavbu tohoto druhu je řešena z architektonického hlediska zvláště zajímavým způsobem.

Klasický pohřební rituál, kdy je zesnulý jeden nebo dva dny vystaven ve svém domě, už známe v Evropě jen z historických obrazů nebo filmů. Ten umožňoval všechny formy rozloučení - úřední, soukromé, intimní, sólo, v páru, nebo v malých skupinách. Budova pohřebního ústavu Velatorio de Jove v pobřežním městě Gijón ve španělské Asturii je postavena plně v duchu této tradice. S tímto cílem navrhovali autoři projektu i vnitřní prostory obřadní síně - ty podporují a dovolují všechny jednotlivé formy truchlení a posledního rozloučení v jeho nezkreslené a otevřené podobě.

 

Funkční smuteční obřadní síň

Budova, která je zapuštěná v jižním svahu a je téměř 80 metrů dlouhá, vypadá při pohledu ze silnice jako přízemní budova. Nad čtyři metry vysokým terénním navýšením ústí do přístavu velkorysé prosklení. Žádný náboženský symbol nenaznačuje skutečnou funkci budovy. Nápovědou je pouze nenápadný štít pohřebního ústavu blízko vjezdu vozidel v zadní části budovy a vyšší část objektu s parkovištěm. Až odtud, přibližně deset metrů nad úrovní ulice, odhalí budova svůj střešní prostor. Návštěvník vstupuje dovnitř vzadu, prostřednictvím věže ve tvaru krychle, ve které jsou výtah a schody. Za vchodem pak prochází velkým foyer. Poté se náhle ocitne v síni působivé délky, která se otevírá do obou stran. Celá jižní fasáda haly, která je rozdělena na dvě funkční oblasti, se velkoryse otevírá pohledem na městský přístav. V levé části je zóna pro občerstvení, napravo začíná asi 50 metrů dlouhá pasáž, která je rozdělena střešními nosníky a pěti skupinami sedaček, uspořádaných v pravidelných intervalech. Každá z nich označuje vstup do malého, intimního prostoru, jehož součástí je uzavřené atrium, šatna, WC, dva pokoje s čalouněnými sedadly pro pozůstalé a místnost s rakví.

Zesnulý zde zůstává jeden nebo dva dny. Vlastní pohřeb se pak koná na hřbitově. Architektům se podařilo dát veřejnému prostoru nejen tichou důstojnost, ale také příjemnou prostornost a přiměřenou intimitu. Velké a menší místnosti čerpají svou kvalitu z jednoduchosti a poklidu, dokonalé konstrukce a kontrastu světlých a tmavých ploch. 

Denní světlo je vzrušující a navozuje efektní akcenty, využívá přitom světlíky, nádvoří a stínění. Koncepce umělého osvětlení podporuje zónování, strukturování a zvýraznění různých oblastí jak uvnitř, tak i venku. Současně se tady mohou pozůstalí loučit až s pěti zesnulými. Smuteční hosté proto nejsou v tomto prostorném interiéru nutně osamoceni. A pouze ti, kteří to chtějí nebo snesou, vstoupí do "vnitřního kruhu". A i tady si mohou pořád vybrat, zda se podívají na otevřenou rakev nebo ne. Koneckonců, rozloučení není otázkou denominace, a tak slouží tato budova jako nabídka žijícím a na počest zemřelých

Fieldset
Gijon, Španělsko
Autor stavby
Alfredo Estebanez Garcia a Eduardo Garcia

Přihláste se k odběru novinek

Formulár sa odosiela, počkajte prosím...

Přihláste se k odběru novinek

Formulář se odesílá, počkejte prosím...

Sdílejte článek se svými přáteli

20letý bezplatný pozáruční servis fasády Sto prodlouží životnost zateplovacího systému

Autor: e.papcunova@sto.com
9. 10. 2019
„Jo jo, i o fasádu se člověk musí starat." povzdechne si nejeden majitel rodinného či bytového domu. „Bez obav, na tento úkol už nejste sami." odpoví mu technický poradce Sto a dodá: „Pokud už máte nebo jen uvažujete o fasádním systému Sto, určitě oceníte novou službu, kterou nyní Sto nabízí - 20letý bezplatný pozáruční servis fasády."

Každá fasáda je vystavena zatížení a každá dříve či později potřebuje péči

Na fasádu působí klimatické podmínky, sluneční záření, biotické napadení, prach a městské exhalace. Navíc je nutné počítat s tím, že může dojít i k mechanickému poškození v oblasti vchodů, soklů či míst v blízkosti chodníků a komunikací. Častým požadavkem jsou i výrazné barevné odstíny na fasádě - bohužel právě výrazné fasádní barvy vyžadují zvýšenou pozornost, a je potřeba u nich dělat obnovovací nátěry. Ať už je důvodem počasí, mechanické poškození nebo výrazná barva, vždy platí, že každá fasáda dříve či později potřebuje péči.

 

Prostřednictvím 20tiletého pozáručního servisu Sto však mají majitelé o fasádu postaráno ...

... a nemusí se obávat trvalého poškození fasády. Na společnost Sto se i po letech může majitel domu spolehnout - její pracovníci včas odhalí případné nedostatky a navrhnou mu správné řešení tak, aby zůstala zachována hodnota, funkčnost a estetika stavby. Díky bezplatnému pozáručního servisu Sto tak má majitel jistotu, že bude bydlet v budově s funkční, bezpečnou a vizuálně přívětivou fasádou, která mu bude sloužit po dlouhá desetiletí.

 

Se Sto se nekupuje jen materiál, ale i kompetence a servis

V dnešní době většina realizačních firem nakupuje materiál ve stavebninách, které jim dávají pouze standardní dvouletou záruku na materiál. Společnost Sto je však přímým výrobcem a může zákazníkům, kteří mají její zateplení, nabídnout mnohem více. Mezi majiteli domů je jen málo na slovo vzatých stavebních odborníků, kteří dokáží kompetentně posoudit stav fasády. I z těchto důvodů je bezplatná služba 20tiletého pozáručního servisu Sto užitečným a dobrým pomocníkem.

 

Princip fungování této 20letý péče o fasádu je velmi prostý

Po realizaci stavby s materiály společnosti Sto registrujeme budovu do našeho systému a vystavíme její servisní knížku, díky níž získá majitel budovy nebo její správce oprávnění požádat v předem stanovených intervalech o analýzu stavu fasády. Do servisní knížky se zároveň budou evidovat všechny servisní prohlídky a navržená řešení. Po prvních 7 letech od realizace má majitel nárok na bezplatnou kontrolu stavu fasády a návrh servisních opatření. A následně každé 3 roky na pravidelné servisní prohlídky, které jsou realizovány prostřednictvím našeho týmu. Po realizaci pozáruční prohlídky a zápisu do servisní knížky od nás majitel dostane návrh případných servisních opatření, které doporučujeme zrealizovat na prodloužení životnosti fasády nebo k odstranění případných nedostatků. Zároveň mu doporučíme vhodnou realizační firmu, o které víme, že má dostatek zkušenosti s odstraňováním daných nedostatků.

 

Servisní kontrola prověří stav fasády a nabídne příslušné kroky k nápravě

Při servisní kontrole například technici Sto zjišťují, v jakém stavu se nachází povrchová úprava fasády a zda je třeba provést čištění od prachových částic nebo nečistot. Vizuální kontrola odhalí možné biotické napadení povrchu fasády, které může mít negativní vliv nejen na kvalitu samotné povrchové vrstvy, ale mít i nepříznivé zdravotní účinky na obyvatele domu. Prověřuje se také nasákavost nebo zda povrchové vrstvy nekřídovatí. Technici během návštěvy také zjišťují, zda se na fasádě nenacházejí trhliny, které mají tendenci se rozšiřovat a ještě více narušit její povrch. Zkontrolován bude i aktuální stav kvality spojů fasády k prostupujícím prvkům, jako jsou parapety či oplechování. Díky tomu získá majitel domu jistotu, že se do izolačního systému nedostává nežádoucí vlhkost, a že je zajištěna správná izolační funkce fasády. V případě vážného podezření na nestabilitu zateplovacího systému či v případě potřeby aplikace zdvojené izolační vrstvy provedou - na žádost majitele / správce budovy - analýzu kontaktního zateplovacího systému, doporučí vhodného statika a navrhnou optimální řešení.

 

Tradice značky Sto, vlastní vývojové centrum, a její působnost ve více než 60 zemích světa je garancí fungování na celé 20leté období, kdy Sto investorům garantuje tuto jedinečnou službu. Technici Sto jsou připraveni řešit většinu požadavků, které vzniknou během "užívání" a pomohou výrazně prodloužit životnost zateplovacího systému. Více informací o 20letém pozáručním servisu fasády i o dalších produktech a službách společnosti Sto najdete na www.sto.cz.

Přihláste se k odběru novinek

Formulář se odesílá, počkejte prosím...

Prihláste sa k odberu noviniek

Formulár sa odosiela, počkajte prosím...

Sdílejte článek se svými přáteli