"Modrá kostka" je efektivní přestavba budovy bývalého skladu od architekta Andrea Milaniho

"Modrá kostka" je efektivní přestavba budovy bývalého skladu od architekta Andrea Milaniho

Autor: e.papcunova@sto.com
31. 5. 2019
Pár kilometrů jižně od historického centra Sieny, světového dědictví UNESCO, podél hlavní tepny, se nachází průmyslová zóna. Krajina je charakterizována anonymními dvoupodlažními budovami: jednou z nich byl dříve i bývalý sklad. Budova na Via Massetana Romana byla po dlouhou dobu jedním z nejvýraznějších objektů v této průmyslové oblasti. Majitelé s ním však měli jiné plány - přestavba architekta Andrea Milaniho zcela změnila vzhled budovy. Namísto šedého skladu tady vyrostlo nákupní a administrativní centrum, které v době svého vzniku představovalo pilotní projekt modernizace celé čtvrti.

Nosná konstrukce starého skladu je základem nové budovy

Pověřený architekt Andrea Milani dospěl k závěru, že by bylo možné stavět efektivně a využít stávající nosnou konstrukci jako základ nové budovy. Práce začala v roce 2007, prvním krokem bylo zbourání všech částí s výjimkou nosné konstrukce. Ta dnes slouží jako kostra nové budovy. Touhou tvůrce bylo rozpustit tuhý ortogonální formát stávající struktury, do dvoupodlažního objektu bylo proto rozhodnuto přidat objemy s vyznačenými a vyčnívajícími linkami. Výrazný profil oken, které se v 2. nadzemním podlaží liší výškou, přerušují dominanci horizontální konstrukce.

 

Materiálové kontrasty a hra světel a stínů

Díky interakci obou prvků se tak pozorovateli nabízí dynamická hra světla a stínu. Tento optický hloubkový efekt je podporován strukturováním fasády. Architekt čerpal ze dvou kontrastních materiálů: velká část budovy je pokryta vrstvou tmavě modré modelační omítky, ze které pochází název budovy: Modrá kostka. Nepravidelné značky vytvořily na povrchu organické modelační omítky Stolit® MP hrubou strukturu, která je zvlášť viditelná při dopadu světla. Tmavá barva je také v kontrastu s konstrukcí stříbrnošedé kovové clony, kterou je zakryta část budovy a vnější schodiště. Tento kontrast opět vyniká v průběhu zářivých slunečních dnů. V přízemí nabízí okenní plochy dokonalý pohled na interiéry obchodů a přilehlých místností. Centrální přístup není nutný, každý z obchodů má svůj vlastní vstup. Do horního patra se návštěvník dostane pomocí eskalátoru nebo výtahu, které ústí v převážně prosklené chodbě. Odtud se také hosté dostanou do prodejních prostor, stejně jako do v objektu umístěné ordinace a administrativních prostor.

 

Vzorky omítek StoSignature zdarma jsou připraveny i pro Vás

Pomocí nejmodernějších fasádních materiálů a efektů a aplikačních technik umožňují kreativní omítky StoSignature téměř neomezené možnosti designu a finálního ztvárnění. Objednejte si zdarma vzorek oblíbených textur – stačí se registrovat na www.sto.cz/fasady.

 

Objekt:

Blue Cube

Realizace:

2011

Architekti:

Andrea Milani, Siena

Investor:

MO.MA. s.r.l., Siena, Itálie

 

Kompetence Sto:

Fieldset
Blue Cube
Siena, Itálie
Autor stavby
Andrea Milani, Siena
Rok dokončení
2011

Přihláste se k odběru novinek

Formulár sa odosiela, počkajte prosím...

Přihláste se k odběru novinek

Formulář se odesílá, počkejte prosím...

Sdílejte článek se svými přáteli

Papír ovlivnil podobu rekonstruovaného Muzea papíru v německém Dürenu

Autor: e.papcunova@sto.com
11. 11. 2019
Inspirací pro návrh rekonstrukce Muzea papíru v německém městě Düren byl pro kolínského architekta Klause Hollenbecka samotný papír - skládání, reliéf a vodoznak jsou výchozím bodem jeho nepřehlédnutelného návrhu. Muzeum prošlo při rekonstrukci rozsáhlou stavební a obsahovou změnou, v rámci které vyrostla i nová moderní přístavba. Tu spojuje s původní stavbou atraktivní vnější fasáda.

Skládání jako stavební princip je tématem od 90. let, ve svých pracích se jim zabývaly Zaha Hadid a Frank Gehry. Díky hladké, zářivě bílé omítnuté fasádě stavba vystupuje ze svého okolí - špička na úzké čelní fasádě je jasným architektonickým prohlášením. Inspiračním zdrojem nové architektury byly tři archetypy papíru: fasáda a okna působí jako skládaný papír, nápis na muzeu byl vytisknut do vnějšího pláště a v závislosti na úhlu pohledu a dopadu světla jsou na fasádě viditelné „vodoznaky“. Velké P nad vstupem je jedním z nejstarších známých vodoznaků, kterým kdysi výrobci papíru označovali své dílo. Také tah písma nápisu „Muzeum papíru Düren“ přitahuje pohledy. Ve dvou verzích, bílá na bílé, ale hladká omítka na drsné, v latince, ale jedním řádkem i v Braillově písmu poukazuje nápis na to, že tento dům chce oslovit svou výstavou také nevidomé a zrakově postižené návštěvníky.

 

Spára, která obepíná celou budovu, zdůrazňuje lehkost papíru jako materiálu a vyzdvihuje muzeum z okolní zástavby. Díky přístavbě získalo zařízení novy vstup vhodný pro muzeum a kromě toho se posunulo blíže k nedalekému Muzeu Leopolda Hoesche. Klaus Hollenbeck navíc vytvořil pro rekonstrukci a rozšíření Muzea papíru novou prostorovou a energetickou koncepci. Díky přístavbě druhého poschodí se celková plocha zvětšila z původních 400 m2 na současných 900 metrů čtverečních.

 

Investor: Město Düren, Německo

Architekt: Hollenbeck Architektur, Kolín n. Rýnem, Německo

Místo: Wallstrafse 2-8, Düren, Německo

Kompetence firmy Sto:

  • předsazená provětrávaná fasáda s bezespárou omítkou na vnitřní nosné konstrukci bez tepelných mostů,
  • fasádní barva bez biocidních látek s účinkem proti řasám a plísním, založeném na bionické bázi (StoColor Dryonic)

Realizační firma: Hubert Schleicher GmbH, Cáchy, Anstrich Wilden GmbH, Cáchy, Německo;

Fotografie: Guido Erbring, Kolín n. Rýnem, Německo

Fieldset
Muzeum papíru
Wallstrafse 2-8, Düren, Německo
Autor stavby
Hollenbeck Architektur, Kolín n. Rýnem, Německo

Přihláste se k odběru novinek

Formulář se odesílá, počkejte prosím...

Prihláste sa k odberu noviniek

Formulár sa odosiela, počkajte prosím...

Sdílejte článek se svými přáteli